De eerste twee weken in Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mark & Mark Voncken / Daggers - WaarBenJij.nu De eerste twee weken in Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mark & Mark Voncken / Daggers - WaarBenJij.nu

De eerste twee weken in Vietnam

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Mark

31 Augustus 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Lieve allemaal,

Wij hebben onze Chili/Panama blog maar weer geactiveerd, zodat we jullie een beetje op de hoogte kunnen houden van onze ervaringen in Vietnam.

Wij zijn hier nu twee weken en het gaat goed! Het was natuurlijk even raar om Nederland te verlaten nu ons huis net klaar was, maar dat zijn we al bijna vergeten. We vonden het leuk dat we velen van jullie nog even gezien hebben voor ons vertrek!

De reis hierheen was goed. Bij de vorige reizen, reisde Tommie altijd los van ons, maar deze keer zat hij in de zelfde vliegtuigen, dat maakte het wat spannender. Na een te late taxi (waarschijnlijk gewoon mijn fout) en een lange incheckprocedure waren we nog even bang dat hij niet mee zou vliegen naar Parijs (waar we over moesten stappen), maar gelukkig was dat niet in geval. Hem in Parijs opgehaald en in een plantenbak (buiten) laten plassen en daarna op de vlucht naar Ho Chi Minh City gezet. Thuis in Vietnam aangekomen probeerde de maid meteen vrienden met hem te worden, want ze had hem op een onbewaakt ongeblik een volle bak eten gegeven (zo’n 10 keer meer dan ie normaal krijgt), want hij keek zo hongerig… We hebben haar maar verteld dat ze daar aan moest wennen en wij heb in het vervolg eten zouden gegeven. Overigens had Tommmie de bak niet helemaal leeggegeten, dus het moet echt veel zijn geweest…. Verder was hij snel gewend en ligt hij al weer regelmatig in de zon te bakken, om er na 15 minuten achter te komen dat het toch wel heel warm is. En met de maid zijn we verder erg blij, ze kan erg lekker koken, dus wij zijn de Vietnamese keuken goed aan het ontdekken (en als ze er in het weekend niet is, is het ook wel lekker om een keer geen rijst te eten ).

Het huis bevalt goed, al is het op dit moment nog kamperen. Onze spullen zijn nog niet door de douane vrij gegeven, en hier in huis stond niet meer dan 1 bed en 2 tafels met stoelen. Intussen hebben we wat stoelen voor aan het zwembad gekocht, dus daar zitten we ook binnen op. Net een Nespresso apparaat kunnen lenen, dus van de instant koffie zijn we ook verlost! Maar we hopen toch dat de spullen snel komen, met veel geluk komende week, maar het zou ook nog drie weken kunnen duren…

De afgelopen weekenden hebben we het district verkend waarin onze compound ligt (District 2). Leuke wijk met een goeie mix van nog locale elementen en meer westerse winkels en restaurants. In dit district wonen de meeste expats, dus het is wel een beetje een bubbel en onze compound is dan weer de bubbel binnen deze bubbel. Want verder is de stad (op het centrum na) en het land toch echt wel een ontwikkelingsland, met alle voor- en nadelen van dien. Ook een mooi land, voor zowel we dit nu kunnen beoordelen. Ik ben deze week in Hanoi en omgeving geweest (bijna 2 uur vliegen vanuit Saigon, hoe Ho Chi Minh City nog steeds genoemd wordt) en heb dus al een iets beter beeld kunnen krijgen. In die omgeving staat 1 van de 2 fabrieken die we in Vietnam hebben en zijn we ook bezig met een project om locale boerderijen op te zetten. Leuk om te zien! Op kantoor bevalt het verder ook goed, we zijn druk bezig met de voorbereidingen van 2015, dus ik val met mijn neus in de boter. Deze week door bezoek aan Hanoi en andere afspraken iedere dag tussen 5.15 en 6.15 uur thuis vertrokken, dus ik was vrijdag toe aan weekend.

Mark is ook voortvarend bezig, hij heeft de afgelopen twee weken al een stuk of 6 netwerkafspraken geweest, is naar een internationale netwerkbijeenkomst geweest en heeft beide weken gehockeyd met een internationaal team (met vrij veel Nederlanders). Verder is hij redelijk veel met de chauffeur onder weg geweest om dingen te kopen (zodat het kamperen wat aangenamer wordt) en heeft op dit manier dus ook best veel van de stad gezien. Overigens klinkt zo’n chauffeur als een luxe, maar het is gewoon een noodzaak, gezien het verkeer, met miljoenen brommertjes die door de stad scheuren. Gelukkig rijdt het wel door, dus ik ben in 20 minuten van huis op kantoor (in het financiele centrum).

Verder hebben we beide weekenden wat sociale “afspraken” gehad, voornamelijk met andere Nederlanders, dus ook op dat gebied gaat de gewenning goed. Zodra onze spullen er zijn (incl onze nieuwe BBQ) gaan we maar een BBQ geven in de tuin. Dit weekend de restaurants in de buurt verder verkend, ook geen straf! En daar ons 6-jarig huwelijk gevierd!

Al met al zijn we dus goed geland in Vietnam! We gaan er wat moois van maken de komende 3 jaar! En jullie weten het: jullie zijn meer dan welkom om bij ons neer te strijken voor een vakantie!

Liefs

36 Thao Dien street
District 2
Ho Chi Minh City
Vietnam
Mark V: +84 937 805 689 (ook voor whatsapp)
Mark D: +84-937 905 689 (ook voor whatsapp)
Skype: markenmark

• 31 Augustus 2014 - 18:44

Mireille:

Leuk om jullie eerste ervaringen te lezen, klinkt super!

• 31 Augustus 2014 - 19:03

Rhodé:

Ha dappere mannen (incl wereldreiziger Tommie),

ziet er goed uit en jullie klinken alweer als ervaren expats!
    Geniet van dit nieuwe avontuur...en nog gefeliciteerd met de 6 jaar!

Groet, Rhodé

• 31 Augustus 2014 - 21:13

Manon:

Leuk om te lezen heren. Klinkt positief allemaal! Wij vandaag sleutel van Oudwijk teruggebracht en nu dus offcieel weg uit utrecht om aan nieuwe fase in Brabant te beginnen.Zin in!

• 31 Augustus 2014 - 22:21

Adriaan:

Nog gefeliciteerd! Mooi om de foto's te zien en leuk te lezen dat jullie al weer ingeburgerd zijn... Is het alleen warm of ook klam? Dat eten ziet er echt heerlijk uit? Veel groeten uit Nederland, net terug uit Frankrijk, zie www.adriaanbrouwer.com :-)

• 31 Augustus 2014 - 23:18

Karlien:

He Mark en Mark,

Leuk hoor, weer een nieuw expat-avontuur. En ook wel dapper om er weer aan te beginnen terwijl jullie net NL weer helemaal op orde hadden. Ik moest wel even glimlachen toen ik las over de maid. Die is vast beter dan de dames die jullie hier ver de vloer hebben gehad!

Liefs en succes, Karlien, Bruis en Casper

• 01 September 2014 - 11:44

Wendy:

Heerlijk lieverds om jullie verhaal weer te lezen! Fijn dat het daar zo lekker gaat (behalve het kamperen ;-(!!
    Liefs van ons

• 03 September 2014 - 21:26

Rogier:

Allereerst gefeliciteerd met de 6 jaar! Goed te horen dat jullie snel wennen. Houdt ons vooral op de hoogte, de verslagen lezen lekker. Veel plezier met de laatste 3weken camperen! Groetjes, rogier