Week 3-8 in Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mark & Mark Voncken / Daggers - WaarBenJij.nu Week 3-8 in Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mark & Mark Voncken / Daggers - WaarBenJij.nu

Week 3-8 in Vietnam

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Mark

13 Oktober 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Lieve allemaal,

Vandaag zitten we op de kop af 8 weken in Vietnam en is het 6 weken sinds de laatste blog. Zie het maar als een teken dat wij onze draai goed aan het vinden zijn (of eigenlijk wel gevonden hebben). Hieronder een aantal van de highlights van de afgelopen weken:

Al eerste de aankomst van onze spullen! Na ruim drie weken kamperen waren we erg blij mee. Het huis is nu echt ons huis en we zijn Utrecht al weer bijna vergeten . Dat weekend hebben we maar meteen een housewarming / BBQ gegeven, voor een stuk of 20 Nederlanders die we in die eerste weken hadden ontmoet. Gezellig en ook een goede manier om er een thuis van te maken.

De 2 weken erna stonden bij mij in het teken van de Quarterly Sales Deployments: ieder kwartaal delen wij met onze distributeurs en sales mensen de plannen voor het kwartaal erna, per regio (6 in total). 1 tot 2 keer per jaar wordt er iets echt groots van gemaakt en zijn ook alle vertegenwoordigers erbij, in total zo’n 350-700 man per regio. Overdag worden de plannen gedeeld en ‘s avonds is er een “show” en diner en dan wordt het pas echt hard werken. Het Management Team wordt dan namelijk geacht met iedere tafel een adje te trekken (gelukkig alleen bier…) en met 700 man, 70 tafels, zijn het dus zware avonden. Vooral als je 6 van dit soort avonden binnen 1,5 week hebt. Een mooie culturele ervaring, ook door de hele sfeer en uitgelatenheid eromheen, de verkleedpartijen en de vele tientalle mensen die met mij, als blanke, op de foto wilden…. Maar ik moest er wel even van bijkomen en ik geloof niet dat alle kilos er al weer vanaf zijn ;-).

Mark D heeft zich intussen verder op het netwerken gestort en dat gaat voorspoedig. Hij is met een aantal verschillende opties bezig en het ziet er goed uit. Een optie heeft hij al laten schieten, omdat hij 5,5 dag per week zou moeten werken, met 12 vakantiedagen en dat leek ons toch niet de beste invulling van onze tijd in Vietnam. Waarschijnlijk gaat hij in November een intensieve cursus volgen waarmee hij gecertificeerd docent Engels wordt, om daarna Engelse les aan Vietnamezen te gaan geven (kan zowel aan volwassenen als aan kinderen). Naast het feit dat het hem leuk lijkt, biedt dit ook de nodige flexibiliteit. Maar hij is ook nog met een bedrijf in gesprek, dus het kan nog verschillende kanten op. Maar het fijne is dat er in ieder geval leuke en goede mogelijkheden zijn! En verder zit Mark in de organisatie van een fundraisingevent, regelt hij het een en ander voor het team waarmee we in November aan een hockeytoernooi in Hong Kong deelnemen, zit hij in een hardloop-groepje, fietst hij zaterdag een race, hockeyt hij iedere donderdag etc. Flink gesetteld dus!

En de afgelopen dagen zijn we op “vakantie” geweest, 5 dagen heerlijk met een boek op het strand gelegen en niets gedaan. Onze vakantie was er door de verbouwing en verhuizing bij ingeschoten, dus we waren er wel aan toe. We zaten in Mui Ne, een kust plaats op zo’n 4-5 uur rijden van HCMC (over 2 jaar ligt er een nieuwe snelweg en is het de helft van de tijd). Tommie was mee en heeft enorm genoten van de zee!

Dat was het weer voor deze keer! Hopelijk gaat het met jullie ook allemaal goed, laat vooral wat horen (via mail, whatsapp, facetime, skype), zodat we ook op de hoogte blijven van wat er zicht bij jullie afspeelt.

Liefs
M & M

Ps: ik probeer wat fotos toe te voegen die de verhalen nog wat concreter maken

• 13 Oktober 2014 - 16:39

Adriaan:

Man, dat klinkt goed- en niet alleen omdat hier de regen neerdruilt en het een donkergrijze maandag is maar het enthousiasme staalt er van af. Foto's zeer welkom! Beste groeten, Adriaan

• 13 Oktober 2014 - 17:34

Valerie:

Ben heel blij dat jullie zo op jullie plek zijn.
    Vraagje: waarom draagtde fruitverkoper een mondkapje?

• 14 Oktober 2014 - 09:10

Mark & Mark Voncken / Daggers:

@ Adriaan: foto's staan onder het verslag! En onder het vorige. Mui Ne waar wij afgelopen dagen waren is overigens het Kite Surf paradijs van Vietnam, dus je moet maar snel langs komen!

@ Valerie: dat weet niemand. Vietnamezen hebben, zoals wel meerdere Aziaten, de neiging om zo'n kapje te pas en te onpas te dragen...